måndag 28 januari 2013

Tiden flyger fram, som vanligt. Jag ska försöka sammanfatta tiden som gått i små korta stycken, ni får stå ut med att det här inlägget kanske blir lite spretigt.

Aryas urinvägsinfektion är borta. Vi ringde Strömsholm på söndagen, som sa att vi kunde avvakta och om det inte gick över så skulle vi boka in en tid på måndagen. Så fort veterinären här i Örebro öppnade så ringde jag för att få en tid och vi fick en akuttid på eftermiddagen. Sebastian gick ut med Arya som vanligt på dagen, och märkte absolut ingenting på henne. Hon kissade stora pölar och inomhus var hon inte alls orolig. Så infektionen måste ha försvunnit av sig själv. Hon på Strömsholm sa ju att det kunde bli så, men jag blev ändå förvånad. Nu käkar Arya tranbärskapslar, men snart kan vi nog sluta med det också.

Annars lunkar vi på med träningen. Igår var jag ute på en första koppelpromenadsträning, det gick sådär. Arya är så himla kontaktsökande så hon går och tittar upp i mitt ansikte hela tiden. Hon drog inte i varje fall, så det är ju bra ;-)
Handtargeten börjar vi få riktig snits på och även "nos mot näsa"-träningen. I den sistnämnda övningen har jag bytt taktik lite. Tidigare gick jag på tills Arya tog ögonkontakt och efter det fick hon belöning. Men så tyckte jag att det blev en liten kedja av det, Arya tittade på min godishand de första stegen innan hon tog ögonkontakt. Så vill jag ju inte att momentet ska se ut, så nu står jag still tills Arya sitter och har ögonkontakt. När hon fått det rör jag mig sakta bakåt och följer hon efter mig då med ögonkontakt så blir det klick och godis =)



Edit: Upptäcker nu att ljudet är lite efter i filmen, därför verkar det som att jag klickar hej vilt =)




2 kommentarer:

Sandra, Thyra, Lhine o Rhiva sa...

Jösses, vilken ormsvans hon har!

Sasha verkar lagom road av er träning ;)

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Vad söt hon är, valpträning är ju så himla mysigt :-D