tisdag 19 mars 2013

Är hemma med dunkande huvud idag, så tänkta passa på att blogga lite. Annars har jag lite svårt att få tiden att räcka till.

I söndags åkte vi till Nydala och Heléne för att gå första tillfället på valpkursen jag anmält oss till. Fokus låg på kontakt, där vi fick träna nos mot näsa. Jag och Arya har ju börjat träna lite smått på den övningen, så det var bara att fortsätta där vi var. Jag fick lite tips på hur jag skulle få bort Aryas blickar på min godishand. Arya är så jäkla snabb och någon gång har hon fått belöning när hon tittat på min hand, vilket resulterat i att hon gör det ganska mycket nu.

Vi skulle också fundera på vilken slutsignal och vilken rättsignal vi vill ha när vi tränar. Efter lite funderande blir min slutsignal "paus" och min rättsignal blir klicket med klickern. Efterhand kommer jag lägga till bus och varsågod som rättsignal. Har även funderat på om jag ska ha en startsignal, isåfall blir det nog bara "ska vi träna?" Det kör jag med Sasha och jag inbillar mig att det taggar henne lite iaf.


2 kommentarer:

Sara och Lhyra sa...

Dessa valpkurser vore nyttigt att gå trots att man har en unghund för att bli påmind om alla dessa bra övningar.
"Ska vi träna?" är någonting som taggar till Lhyra iallafall, genast springer hon upp från sin plats och sätter sig med förväntan.

Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva sa...

Åh så ska ni ha kommando för runda pinnen, belöning framåt och belöning bakåt :)

Kommer ihåg att jag blev alldeles förvirrad av alla ord efter första kurstillfället med Rhiva!